واردات و ترخیص کالا

وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئول تهیه و تنظیم قانون مقررات صادرات و واردات است. این مجموعه که متشکل از ۳ وزارت خانه است، در سال ۱۳۹۴، آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات را به همراه جداول تعرفه های گمرکی بر اساس سیستم هماهنگ توصیف و کد گذاری کالا، منتشر کرد.

هنگامی که قوانین مختلفی در زمینه تجارت و واردات و صادرات کالا در کشور تصویب شد، شاهد قوانین و مقررات اصولی برای مدیریت گمرک، انجام فرایند ترخیص کالا و… در داخل کشور نبودیم. برای حل این مسئله در سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی‌ قانون و آیین نامه امور گمرکی را تنظیم کرد. که با این آیین نامه مشکلات بسیاری در حوزه واردات کالا حل شد.

در این قانون و آیین نامه نکات گوناگونی در زمینه ترخیص کالا و فرآیندهای گمرکی ذکر شده است که آگاهی از آنها برای تجار و بازرگانان در انجام واردات کالا یکی از موضوعات پر اهمیت و ضروری است.

شرایط واردات برای شرکت های وارد کننده

شرکت های واردکننده باید تسلط کافی به قوانین و مقرارات واردات کشور داشته باشند. تجارت نیاز مبرم به کسب اطلاع از قوانین دارد، خصوصا آنکه قوانین و مقررات این حوزه متناسب با نیازهای روز و با توجه به اتفاقات مختلف به روز رسانی می شود.

یک واردکننده هم باید نسبت به قوانین کلی و پایه ای و هم نسبت به تغییرات در مقررات جزئی تسلط داشته باشد. تسلط به قوانین واردات کالا به ایران در حوزه تخصصی شرکت های خدمات بازرگانی می باشد.

اهداف واردات کالا

واردات کالا یکی از نیازهای مهم هر کشوری می‌باشد که با اهداف مختلفی انجام می‌گیرد. یکی از اهداف آن کمبود کالای خاص در داخل کشور می‌باشد. ایران بعلت نداشتن برخی تکنولوژی‌ها‌ی پیشرفته نمی‌تواند کالای خاصی را تولید کند. کالاهایی که در ایران تولید نمی‌شوند و یا در تولید کمبود دارند باید از کشور‌های خارجی وارد شوند. برای اینکه مردم ایران به آن کالای خاص نیاز دارند در صورتی که در بازار مقدار آن کم باشد قیمت بالا خواهد رفت. در مواردی واردات کالا‌ها با هدف تنظیم بازار انجام می‌شود. در این شرایط کالا در بازار وجود دارد اما قیمت آن گران‌تر می‌باشد. گران‌تر بودن کالا قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد.

واردات کالا چیست؟

واردات کالا به معنای ورود کالاها و محصولات تولید شده در یک کشور خارجی به کشور مقصد است. این فرآیند مهم در تجارت بین‌المللی و اقتصاد جهانی نقش بسیار مهمی دارد. با واردات کالا، کشورها می‌توانند نیازهای داخلی خود را برطرف کنند، به تنوع محصولات دسترسی داشته باشند و بازارهای جهانی را به خود باز کنند.

ثبت سفارش کالای وارداتی

طبق ماده هشتم، کلیه وارد کنندگان می بایست جهت ثبت سفارش ورود کالا چه برای بخش دولتی چه خصوصی، به وزارت صمت، مراجعه کنند. موافقت با ورود کالا طبق تبصره ۱ ماده هشتم قانون مقررات صادرات و واردات، مجوز ترخیص است و نیازی به اخد مجوز دیگر نیست. البته طبق تبصره  ۲ این ماده، مرزنشینان و پیله وران و کارکنان شناورها برای مصارف شخصی، از موضوع این ماده مسثنی هستند. امار ثبت سفارش ها بر اساس ماده ۹، هر ۹۰ روز یک بار بایستی توسط بانک مرکزی و گمرک به اتاق بازرگانی و وزارت صمت ارسال شود.

شما قبل از هرکاری برای ثبت سفارش کالای وارداتی باید مشخصات کامل را در سایت ثبتارش ثبت کنید، که به این کار ثبت سفارش گفته می شود. بعد از اینکه در این وب سایت ثبت نام کردید، به عنوان یک کاربر جدید، حساب ایجاد کرده و قدم به قدم اطلاعاتی که از شما می خواهد را وارد کنید، بعد از طی کردن تمامی مراحل در آخرین مرحله از نحوه ثبت سفارش کالای وارداتی باید دوباره به بخش پیگیری و ویرایش سفارشات بروید و شماره مجوز را که شماره مجوز ثبت سفارش کالا شما می باشد را به خاطر بسپارید و برای مراحل بانکی و گمرکی استفاده کنید .

هر شخصی که قصد واردات یا صادرات کالا دارد در مرحله اول بایستی مجوز ثبت سفارش اخذ کند. به موجب سند ثبت سفارش فرد مزبور می توانید کالای مورد نظر را وارد نماید. البته این مجوز فقط اجازه ورود کالا به کشور است و باقی مسائل برای ترخیص کالای ثبت سفارش شده مربوط به گمرک می باشد. ثبت سفارش کالا به صورت سیستمی و از طریق سامانه جامع تجارت صورت می گیرد و مجوز ثبت سفارش توسط سازمان توسعه تجارت ایران صادر می گردد.

واردات کالا می‌تواند شامل محصولات مختلفی از جمله مواد خام، کالاهای پایانی، ماشین‌آلات، قطعات الکترونیکی و مصالح ساختمانی باشد. همچنین، واردات می‌تواند به صورت تجاری و غیرتجاری انجام شود. در واردات تجاری، کالاها برای فروش و توزیع در بازارهای داخلی کشور مقصد وارد می‌شوند. در حالی که در واردات غیرتجاری، کالاها برای استفاده شخصی یا مصرف خانگی وارد می‌شوند.

امور گمرکی چیست؟

امور گمرکی به مجموعه فعالیت‌ها و فرآیندهای مربوط به ورود و خروج کالاها از یک کشور اشاره دارد. سازمان گمرک در هر کشور مسئولیت اجرای قوانین و مقررات مربوط به تجارت خارجی، واردات و صادرات کالاها و خدمات، نرخ و تعرفه‌های وارداتی، ترخیص کالاها، مبارزه با قاچاق و کنترل مرزها را بر عهده دارد. امور گمرکی در هر کشور بسته به ساختار حاکمیتی و قوانین آن کشور ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد. اما هدف عمده در همه کشورها تنظیم و کنترل تجارت خارجی و حفاظت از منافع اقتصادی و امنیتی کشور است.

در رابطه با تجارت، بازرگانی و کسب و کار واژه های مختلفی وجود دارد که در قالب trade، commerce و business مطرح می ‌شود، خیلی از افراد می‌ گویند که ما بیزینسمن هستیم و وقتی توضیح می ‌دهند، می ‌بینیم که تریدر هستند و بیزینسمن نیستد. این ها واژه‌ هایی نیستند که مشابه هم باشند و تعاریف متفاوتی دارند، قبل از هر چیز لازم است که ما این تعاریف را بفهمیم، یاد بگیریم، بیشتر با آن ها آشنا شویم و بعد بفهمیم در حال حاضر داریم چه کاری انجام می دهیم.

اقتصاد بین‌الملل چیست؟

منظور از اقتصاد بین‌الملل، در نظر گرفتن جنبه‌هایی چون عرضه‌و‌تقاضای بین‌الملل، پول‌و‌مالیه بین‌الملل، مالیات‌های بین‌الملل و ... است. برای مثال در اقتصاد بین‌المللی، اگر دولت هندوستان تصمیم بگیرد تا پزشک بیشتری تربیت کند، باید توقع داشت عرضه پزشک در انگلستان افزایش یابد، چراکه احتمالاً بخشی از پزشکان هندوستان اقدام به مهاجرت به انگلستان می‌نمایند. یا اگر دولت امریکا هزینه‌های دولتی را افزایش دهد تا اشتغال افزایش یابد، به‌احتمال بسیار زیاد سطح اشتغال در کانادا نیز افزایش می‌یابد.

تجارت (Trade) بین‌الملل چیت؟

تجارت یا داد و ستد پایین­ ترین سطح اقتصاد است و تنها، فروش محصول مورد توجه است. بسیاری از نظریه‌های کلاسیک اقتصاددانان به تجارت بین‌الملل مربوط است. در تجارت یا دادوستد، ساده‌ترین فرآیند معامله بین دو تاجر از دو کشور متفاوت رخ می‌دهد. در تجارت تمرکز تنها بر معامله است و طرفین تعهدی در خصوص زمینه‌های لازم برای شکل‌گیری یک معامله مطمئن و سودآور ندارند.

قانون تجارت چیست؟

به منظور توضیح و معرفی انواع تجارت در جهان، می بایست در خصوص قانون تجارت چیست نیز نکاتی را بیان کنیم. قانون تجارت به مجموعه ای از قوانین گفته می شود که بر رابطه بین بازرگانان و کسانی نظارت دارد که با هم تجارت می کنند. در قانون تجارت 600 ماده و 16 باب مطرح شده و این گستردگی کمک می کند روابط تجاری تا جای ممکن بدون مشکل و ایراد به پیش برود.

تجارت ا

لکترونیک چیست؟

امروزه پدیده اینترنت به عنوان ابزار قدرتمند جهانی که باعث راحتر شدن انجام امورات می باشد بسیار گسترش پیدا کرده است. به گونه ای که دانشمندان پدیده اینترنت و جهانی شدن را دو امر مکمل و غیرقابل تفکیک از هم می دانند.اینترنت و به طور کلی دنیای الکترونیک دیگر یک ابزار قابل چشم پوشی و یا برای سرگرمی نیست بلکه یکی از ابزار ضروری زندگی مدرن امروزی است. با وجود این پدیده مدرن بازارهای سنتی نیز شکل جدیدی گرفته اند که به آنها بازارهای الکترونیک گفته می شود. به همین مراتب وبا بوجود آمدن بازارهای الکترونیک تجارتهاآرام آرام تغییر یافته و تبدیل به تجارت الکترونیک شدند. خلاصه آنکه منظور از تجارت الکترونیک انجام تمام خرید و فروش ها و کسب و کارها از طریق همین شبکه های رایانه ای و اینترنت است.

بازرگانی (Commece) بین‌الملل چیست؟

در زبان فارسی بازرگانی بین‌الملل شاید پرکاربردترین اصطلاح در بین اصطلاحات مورد اشاره در این فصل است. این اصطلاح در بسیاری از موارد به غلط به جای سایر مفاهیم استفاده می‌شود؛ اما معنای درست بازرگانی بین‌الملل از نظر فنی چیست؟ بازرگانی بین‌الملل مفهومی گسترده‌تر از تجارت بین‌الملل است. به این معنی که علاوه بر دادوستد بین‌الملل، حوزه‌های دیگری نیز در این مفهم می‌گنجد. انسان ها برای تامین نیازهای خود، دست به تبادل کالا با دیگران میزنند و در تمام دوران ها این تبادلات شکل دیگری به خود گرفته و با رشد جمعیت، پیشرفت علمی و متنوع شدن نیازها، بسیار متفاوت تر و بزرگ تر از گذشته شده و دامنه وسیعی از فعالیت های انسانی را تحت شعاع خود قرار داده است.

بازرگانی داخلی: به داد و ستد بین افراد یک کشور گفته میشود. یکی از معمول ترین انواع تجارت، همین نوع بوده و به کلیه فعالیت های بازرگانی اطلاق می شود که در داخل مرزهای یک کشور صورت می گیرد. قوانینی که در تجارت داخلی مطرح می شود، با توجه به قوانین همان جامعه تدوین می گردد.

بازرگانی خارجی: به داد و ستد و نقل و انتقال مالی بین کشورها گفته میشود. کشورهایی که روابط زیادی با دیگر کشورها دارند، از این نوع تجارت و مزایای آن بهره زیادی می برند. فردی که قصد دارد به عنوان یک تاجر به این حوزه ورود پیدا کند، می بایست یک شرکت، تاسیس کرده و آن را به صورت قانونی به ثبت برساند.

بازاریابی مناسب: اصول بازرگانی در کسب و کار

یکی دیگر از اصول بازرگانی، بازاریابی مناسب است. بازاریابی، فرآیند مدیریت در تشخیص و پیش بینی نیازهای مشتریان و یافتن راه حل‌های مؤثر و سودآور در جهت رفع این نیازها می‌باشد. در حقیقت بازاریابی، شامل تشخیص نقاط ضعف و قوت سازمان، فرصت‌های موجود در بازار و تهدیدهای بالقوه و حقیقی که در مقابل سازمان وجود دارد، می‌گردد.

بازرگان کسی است که با توجه به شرایط، تولید یا عرضه کالا و یا خدماتی را بر عهده دارد.

صادرات: صادرات، ارسال و فروش کالاها و خدماتی در بازار کشور خارجی است.

واردات: عبارت است از خرید و تأمین محصولات یا خدمات از کشور دیگر. واردات مهم است زیرا به یک کشور اجازه می‌دهد تا محصولات یا خدمات خاصی را که وجود ندارد یا کمیاب است، به بازار خود عرضه کند.

براساس ماده ۱ قانون تجارت، به شخصی بازرگان یا تاجر گفته می شود که شغل آن فعالیت های تجاری بوده و امر معاملات تجاری می پردازد. از آنجایی که این دست افراد به قصد انتفاع به خرید و فروشی می پردازند به کلیه اشخاصی که در این زمینه خرید و فروش داشته یا اموال منقولی را اجاره می کنند، بازرگان یا تاجر می گویند.

لامپ ها نقش اساسی در دکوراسیون خانه و ایجاد فضایی دنج دارند. آنها نه تنها به عنوان منبع نور عمل می کنند بلکه جذابیت زیبایی شناسی مکان را نیز افزایش می دهند. با افزایش تقاضا برای لامپ های منحصر به فرد و مدرن، واردات لامپ به کشورهای مختلف به یک روند تبدیل شده است.

یکی از کشورهایی که شما می توانید اقدام به وارد کردن لوازم مقرون به صرف از آن کنید کشور امارات متحده عربی و شهر دبی است. در این حالت شما می ‌توانید با سرمایه متعادل اقدام به واردات لوازم روشنایی کنید. و بتوانید این محصولات را با قیمت مناسب در بازارهای ایرانی به فروش برسانید این محصولات در واقع امروزه جزو پر مصرف ترین گزینه ها به حساب می آیند. و ما به شدت واردات این محصولات را به تاجران تازه وارد پیشنهاد خواهیم کرد.

امارات در سال‌های اخیر جایگاه خود را به‌عنوان یکی از بازارهای اصلی فناوری جهان مستحکم کرده است. دبی در این میان به یکی از بازارهای مرکزی لوازم روشنایی و الکترونیک در سراسر جهان تبدیل شده است. خرید لوازم روشنایی و الکترونیک از دبی به دلیل فاصله کوتاه جغرافیایی می‌تواند برای ایرانیان بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد. پس از خرید، حمل این قطعات نیز به‌صورت هوایی و دریایی نیز امکان‌پذیر است.

خرید تجهیزات نورپردازی از دبی

در واردات تجهیزات نورپردازی از دبی و یا خرید تجهیزات نورپردازی از چین و بطور کلی واردات برخی از وسایل الکترونیکی که نور تابش می کنند مقررات اضافی را مشمول می شوند. هستند که برخی از وسایل روشنایی در این دسته قرار می گیرند.

به عنوان مثال، لامپ های بخار جیوه با شدت بالا و چراغ های خورشیدی هر دو مستندات بیشتری نیاز دارند. هنگام وارد کردن این محصولات، فرم جداگانه ای را باید به خدمات گمرک ارائه کرد. در این فرم محصول الکترونیکی وارد شده، تولید کننده آن، وارد کننده، بندر ورود و وضعیت انطباق محصولات را مشخص می کند.

شرایط واردات لامپ

واردات لامپ به ایران مانند هر کالای دیگری شرایط مخصوص به خود را دارد که توسط دولت برای بازرگانان در نظر گرفته شده است و واردکنندگان لامپ پیش از واردات باید این شرایط را بررسی نموده و متناسب با آن مراحل واردات را آغاز نمایند.

برای واردات لوازم روشنایی چه استانداردهایی لازم است؟

هر تاجری برای آنکه به صورت قانونی به واردات و ترخیص لوازم روشنایی بپردازد، باید با شرایط و مجوزهای مربوط به آن نیز آشنا باشد.

لامپ به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین لوازم موجود در این حوزه، باید استانداردهایی را از سوی مراکز مربوطه دریافت کند تا اجازه واردات به کشور را داشته باشد. استانداردهایی نظیر  ECR37 و ISIRI 6614 و ISIRI 6004 که باید هر لامپی آن را دارا باشد.

علت استفاده از لامپ های ال ای دی توسط عموم مردم به جای لامپ های زرد و قدیمی چیست؟

  • داشتن طول عمر بالا
  • بازده نوری بالا
  • پاسخ به موقع به ولتاژ
  • عدم وجود پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز
  • نور ایمن، سالم و فاقد سوسو
  • تنظیم شدت نور
  • تنظیم زاویه تابش
  • عدم کاهش نور
  • نور پاک و عاری از پرتوهای فروسرخ
  • استحکام مکانیکی و آسیب پذیری کم

مزایای واردات لامپ به دبی

  • تنوع گسترده: دبی مرکز تجارت و بازرگانی است که آن را به مکانی ایده آل برای واردات لامپ از کشورهای مختلف تبدیل کرده است. این به واردکنندگان اجازه می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از لامپ‌ها را به مشتریان خود عرضه کنند که سلیقه‌ها و ترجیحات مختلف را تامین می‌کنند.
  • مقرون به صرفه: واردات لامپ از کشورهایی مانند چین و هند می تواند مقرون به صرفه باشد، زیرا آنها قیمت های رقابتی و محصولات با کیفیت بالا را ارائه می دهند. این به واردکنندگان اجازه می‌دهد تا لامپ‌ها را با قیمت مناسب بفروشند و در دسترس طیف وسیع‌تری از مشتریان قرار گیرند.
  • رشد تجارت: واردات لامپ به دبی می تواند یک سرمایه گذاری تجاری سودآور باشد، زیرا تقاضا برای لامپ های منحصر به فرد و مدرن به طور مداوم در حال افزایش است. این به واردکنندگان اجازه می دهد تا تجارت خود را گسترش دهند و به مخاطبان بیشتری دست یابند.
  • ایجاد شغل: واردات لامپ ها به دبی نیز می تواند به ایجاد شغل کمک کند، زیرا فرصت هایی را برای افراد درگیر در صنعت واردات و صادرات ایجاد می کند. این نه تنها به نفع اقتصاد است، بلکه به کاهش بیکاری نیز کمک می کند. درباره واردات کفش به دبی بیشتر بدانید.

بهترین گزینه برای واردات لامپ کدام است؟

قبل از اقدام به واردات لامپ باید شرایط بازار داخلی به دقت توسط تولید‌کنندگان مورد ارزیابی قرار بگیرد. به عنوان مثال با توجه به مزایای منحصر به فردی که این نوع از لامپ‌ها دارند تقاضای بازار برای خرید آن‌ها نیز به نسبت بالا است. طبق اعداد و ارقام به دست آمده شاهد رشد ۲۵ درصدی در بازار لامپ ال ای دی بوده‌ایم.

 

به طوری که تخمین زده می‌شود که این اعداد در سال‌های آینده با رشد ۱۲ برابری نیز همراه بوده است. بنابراین افراد می‌توانند با واردات و ترخیص لامپ LED به سودهای کلانی در این زمینه دست یابند.

 

البته عدم آگاهی از قوانین مثل تعرفه‌ها، شرایط واردات و ترخیص لامپ و دیگر موارد مربوطه در این زمینه نه تنها سوددهی بالایی نخواهد داشت بلکه شما را دچار ضررهای کلانی نیز خواهد کرد.