واردات خودرو

Abas Bqose · 17:49 1402/10/26

بعد از گذشت حدود هشت ماه از ثبت نام ۳۴ هزار متقاضی خودروی وارداتی ، تنها هزار نفر موفق به دریافت خودروی مورد نظر خود شدند.در این بین سوالی که مطرح می شود این است که برندگان و بازندگان واردات چه دسته و گروهی هستند؛ وارد کنندگان، متقاضیان، دست اندرکاران بازار یا بانک ها؟ آنچه مشخص است به دلیل عرضه قطره‌چکانی خودروها، تنها یک برنده وجود دارد.

آنچه مشخص است، واردات خودرو بعد از توقف چهارساله با هدف تنظیم بازار از سر گرفته شد؛ به این معنا که در چهار سال گذشته همراه با تشدید تحریم‌های بین‌المللی و خروج شرکای خارجی خودروسازی، دولت وقت در اقدامی نسنجیده به‌منظور ساماندهی ارزی، ورود هر نوع خودرو را به بازار ممنوع اعلام کرد.

 

واردات ماشین تنها برای خودروهای پایین‌تر از ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز است. البته اولویت با خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو (فوب) است.

تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.

ارزش گمرکی بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرگی محاسبه می‌شود.

خودروهای وارداتی تنها در بورس کالا عرضه می‌شوند.

کارگروهی با مسئولیت وزارت صمت و عضویت وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی را بر حسب ارزش تعیین کند. نرخ سود که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا است، باید عادلانه باشد.

کارگاه مذکور می‌تواند سود بازرگانی علی‌الحساب در زمان ترخیص و همچنین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش را تعیین کند.

وزارت صمت باید با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر ۱۰ هزار یورو)، مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید را پیش‌بینی کند. همچنین وزارت صمت باید اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش تولیدات داخلی را در دستور کار قرار دهد. برنامه تولیدات داخلی واردکنندگان موضوع این بند، باید توسط وزارت صمت تایید شود.

واردات خودروهای سواری به‌ صورت سرمایه‌گذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی)‌ تنها برای استفاده در شبکه حمل‌ونقل عمومی مجاز است.

خودروهای وارداتی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی تنها منحصر به خودروهای هیبریدی یا برقی است. راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری ایستگاه‌های شارژ با واردکنندگان خودرو است.

سقف منابع ارزی برای واردات خودرو به جز سرمایه‌گذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.

منابع ارزی مورد نیاز از محل صادرات، رمز دارایی سرمایه‌گذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) و دیگر منابع مورد تایید بانک مرکزی تامین می‌شود.

قرار نیست خودروهای لوکس وارد شود. همچنین واردات خودروهای دست دوم هم طبق قانون ممنوع است.

وزارت صمت با همکاری بانک مرکزی دستور‌العمل اجرایی این مصوبه، مانند چگونگی تامین و تخصیص ارز،‌ مشخصات فنی،‌ خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ می‌کند.

وزارت صمت باید هر ۳ ماه یک بار، گزارش اجرای این تصویب‌نامه را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند.

مزایای واردات خودرو

طرفدارن آزادسازی واردات این کالای مصرفی بر مزایای این طرح پافشاری می‌کنند: 

آرام شدن التهابات بازار خودرو

قدرت انتخاب بالا برای گروه‌های مصرف

در دسترس قرار گرفتن خودروهای با کیفیت بالاتر

کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی

ایجاد فضای رقابتی به دنبال تعادل در عرضه و تقاضا

معایب واردات خودرو

مخالفان طرح نیز بر معایب زیر اصرار دارند:

ایجاد اختلاف نظر میان واردکنندگان و خودروسازان

انحصار قیمت‌گذاری خودروهای خارجی از سوی واردکنندگان

آماده نبودن زیرساخت‌های گمرکی برای آزادسازی واردات خودرو

مواردی که مخالفان طرح واردات خودرو بر آن اصرار دارند، کاملاَ منطقی است؛ اما راه‌حل آن بستن مرزها نیست. همچنین که در ادامه می‌بینید مجلس و وزارت صمت تلاش کردند که برای هر کدام از معایب گفته شده یک راه‌حل اجرایی ارائه دهد.

شرایط واردات خودرو دست دوم

پس از آنکه در بهمن ماه خبر رفع ممنوعیت واردات خودروهای دست دوم منتشر شد، دولت تصمیم گرفت در اسفندماه نخستین مرحله از ثبت‌نام خودروهای وارداتی را آغاز کند. متقاضیان نیز باید به سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی مراجعه و اطلاعات خود را وارد می‌کردند. هرچند که زودتر ثبت‌نام کردن در سامانه هیچ اولویتی به هیچکس نمی‌داد و تنها قرعه‌کشی ملاک اصلی بود.

مراحل واردات خودرو

مرحله ۱: دریافت کارت بازرگانی                                                                                                                                    

مرحله ۲: تکمیل قرارداد با نمایندگی رسمی خودرو مورد نظر

مرحله۳: مراجعه حضوری و مذاکره با فروشنده

مرحله ۴: ثبت سفارش واردات خودرو

مرحله۵: حمل خودرو

مرحله ۶: انجام تشریفات ترخیص خودرو از گمرک

مرحله  ۷: شماره گذاری خودرو

تعرفه واردات خودرو خارجی چقدر است؟

تعرفه واردات ماشین خارجی بالاست و همین موضوع نیز تاثیر زیادی روی قیمت نهایی خودرو در بازار ایران دارد. تعرفه واردات خودرو خارجی در سال 1401 در ردیف تعرفه 87032319، بین 40% تا 75% است. این محدوده درصدی بین 40 تا 75 در واقع تعیین‌کننده تعرفه واردات ماشین خارجی بر اساس حجم موتور است.

واردات خودرو گذر موقت

بعد از وارد کردن خودرو به ایران وقتی قبض ترخیص از انبار صادر شد، برای ترخیص می بایست مدارک مربوط همچون، ثبت سفارش ماشین، قبض انبار و فاکتور خرید، برگه مربوط به پلیس و کارت بازرگانی را ارائه دهید. بعد از این مرحله نوبت شماره گذاری ماشین است، برای این کار باید مبلغ را به بانک مورد نظر پرداخت کنید و شماره شاسی خودرو و نوع خودرو که بر روی برگه سبز گمرک‌ هست را ثبت کنید و منتظر تاییدیه باشید. در مرحله آخر به مرکز شماره گذاری خودرو مراجعه کرده و پروانه سبز گمرکی، اصل کارتکس، بیمه شخص ثالث و مدارک شناسایی هویتی فرد، اساسنامه شرکت و روزنامه رسمی وکالتنامه ارائه می دهید. برای اطلاع از نحوه خرید تور دبی به سایت تریپ سر بزنید.