در رابطه با تجارت، بازرگانی و کسب و کار واژه های مختلفی وجود دارد که در قالب trade، commerce و business مطرح می ‌شود، خیلی از افراد می‌ گویند که ما بیزینسمن هستیم و وقتی توضیح می ‌دهند، می ‌بینیم که تریدر هستند و بیزینسمن نیستد. این ها واژه‌ هایی نیستند که مشابه هم باشند و تعاریف متفاوتی دارند، قبل از هر چیز لازم است که ما این تعاریف را بفهمیم، یاد بگیریم، بیشتر با آن ها آشنا شویم و بعد بفهمیم در حال حاضر داریم چه کاری انجام می دهیم.

اقتصاد بین‌الملل چیست؟

منظور از اقتصاد بین‌الملل، در نظر گرفتن جنبه‌هایی چون عرضه‌و‌تقاضای بین‌الملل، پول‌و‌مالیه بین‌الملل، مالیات‌های بین‌الملل و ... است. برای مثال در اقتصاد بین‌المللی، اگر دولت هندوستان تصمیم بگیرد تا پزشک بیشتری تربیت کند، باید توقع داشت عرضه پزشک در انگلستان افزایش یابد، چراکه احتمالاً بخشی از پزشکان هندوستان اقدام به مهاجرت به انگلستان می‌نمایند. یا اگر دولت امریکا هزینه‌های دولتی را افزایش دهد تا اشتغال افزایش یابد، به‌احتمال بسیار زیاد سطح اشتغال در کانادا نیز افزایش می‌یابد.

تجارت (Trade) بین‌الملل چیت؟

تجارت یا داد و ستد پایین­ ترین سطح اقتصاد است و تنها، فروش محصول مورد توجه است. بسیاری از نظریه‌های کلاسیک اقتصاددانان به تجارت بین‌الملل مربوط است. در تجارت یا دادوستد، ساده‌ترین فرآیند معامله بین دو تاجر از دو کشور متفاوت رخ می‌دهد. در تجارت تمرکز تنها بر معامله است و طرفین تعهدی در خصوص زمینه‌های لازم برای شکل‌گیری یک معامله مطمئن و سودآور ندارند.

قانون تجارت چیست؟

به منظور توضیح و معرفی انواع تجارت در جهان، می بایست در خصوص قانون تجارت چیست نیز نکاتی را بیان کنیم. قانون تجارت به مجموعه ای از قوانین گفته می شود که بر رابطه بین بازرگانان و کسانی نظارت دارد که با هم تجارت می کنند. در قانون تجارت 600 ماده و 16 باب مطرح شده و این گستردگی کمک می کند روابط تجاری تا جای ممکن بدون مشکل و ایراد به پیش برود.

تجارت ا

لکترونیک چیست؟

امروزه پدیده اینترنت به عنوان ابزار قدرتمند جهانی که باعث راحتر شدن انجام امورات می باشد بسیار گسترش پیدا کرده است. به گونه ای که دانشمندان پدیده اینترنت و جهانی شدن را دو امر مکمل و غیرقابل تفکیک از هم می دانند.اینترنت و به طور کلی دنیای الکترونیک دیگر یک ابزار قابل چشم پوشی و یا برای سرگرمی نیست بلکه یکی از ابزار ضروری زندگی مدرن امروزی است. با وجود این پدیده مدرن بازارهای سنتی نیز شکل جدیدی گرفته اند که به آنها بازارهای الکترونیک گفته می شود. به همین مراتب وبا بوجود آمدن بازارهای الکترونیک تجارتهاآرام آرام تغییر یافته و تبدیل به تجارت الکترونیک شدند. خلاصه آنکه منظور از تجارت الکترونیک انجام تمام خرید و فروش ها و کسب و کارها از طریق همین شبکه های رایانه ای و اینترنت است.

بازرگانی (Commece) بین‌الملل چیست؟

در زبان فارسی بازرگانی بین‌الملل شاید پرکاربردترین اصطلاح در بین اصطلاحات مورد اشاره در این فصل است. این اصطلاح در بسیاری از موارد به غلط به جای سایر مفاهیم استفاده می‌شود؛ اما معنای درست بازرگانی بین‌الملل از نظر فنی چیست؟ بازرگانی بین‌الملل مفهومی گسترده‌تر از تجارت بین‌الملل است. به این معنی که علاوه بر دادوستد بین‌الملل، حوزه‌های دیگری نیز در این مفهم می‌گنجد. انسان ها برای تامین نیازهای خود، دست به تبادل کالا با دیگران میزنند و در تمام دوران ها این تبادلات شکل دیگری به خود گرفته و با رشد جمعیت، پیشرفت علمی و متنوع شدن نیازها، بسیار متفاوت تر و بزرگ تر از گذشته شده و دامنه وسیعی از فعالیت های انسانی را تحت شعاع خود قرار داده است.

بازرگانی داخلی: به داد و ستد بین افراد یک کشور گفته میشود. یکی از معمول ترین انواع تجارت، همین نوع بوده و به کلیه فعالیت های بازرگانی اطلاق می شود که در داخل مرزهای یک کشور صورت می گیرد. قوانینی که در تجارت داخلی مطرح می شود، با توجه به قوانین همان جامعه تدوین می گردد.

بازرگانی خارجی: به داد و ستد و نقل و انتقال مالی بین کشورها گفته میشود. کشورهایی که روابط زیادی با دیگر کشورها دارند، از این نوع تجارت و مزایای آن بهره زیادی می برند. فردی که قصد دارد به عنوان یک تاجر به این حوزه ورود پیدا کند، می بایست یک شرکت، تاسیس کرده و آن را به صورت قانونی به ثبت برساند.

بازاریابی مناسب: اصول بازرگانی در کسب و کار

یکی دیگر از اصول بازرگانی، بازاریابی مناسب است. بازاریابی، فرآیند مدیریت در تشخیص و پیش بینی نیازهای مشتریان و یافتن راه حل‌های مؤثر و سودآور در جهت رفع این نیازها می‌باشد. در حقیقت بازاریابی، شامل تشخیص نقاط ضعف و قوت سازمان، فرصت‌های موجود در بازار و تهدیدهای بالقوه و حقیقی که در مقابل سازمان وجود دارد، می‌گردد.

بازرگان کسی است که با توجه به شرایط، تولید یا عرضه کالا و یا خدماتی را بر عهده دارد.

صادرات: صادرات، ارسال و فروش کالاها و خدماتی در بازار کشور خارجی است.

واردات: عبارت است از خرید و تأمین محصولات یا خدمات از کشور دیگر. واردات مهم است زیرا به یک کشور اجازه می‌دهد تا محصولات یا خدمات خاصی را که وجود ندارد یا کمیاب است، به بازار خود عرضه کند.

براساس ماده ۱ قانون تجارت، به شخصی بازرگان یا تاجر گفته می شود که شغل آن فعالیت های تجاری بوده و امر معاملات تجاری می پردازد. از آنجایی که این دست افراد به قصد انتفاع به خرید و فروشی می پردازند به کلیه اشخاصی که در این زمینه خرید و فروش داشته یا اموال منقولی را اجاره می کنند، بازرگان یا تاجر می گویند.