حواله ارزی در حال حاضر تنها روش قانونی است که بازرگانان با استفاده از آن می‌توانند ثبت سفارش کالای خود را نهایی کنند و پول سفارش را به این شکل به دست فروشنده در کشورهای خارجی برسانند تا پروسه ارسال کالا به ایران آغاز شود. این حواله معمولا توسط بانک مرکزی و یا صرافی‌های معتبر مورد تایید این بانک انجام می‌شود. اطلاعات صرافی‌های مورد تایید بانک مرکزی را می‌توانید در سامانه این بانک مشاهده کنید. تاجران برای دریافت ارز مورد نیاز برای واردات باید پس از ثبت نام در سامانه جامع تجارت به بانک‌های عامل مراجعه کنند تا تمامی مراحل مربوط به تخصیص ارز به صورت سیستمی برای آنها انجام شود. اگر قصد واردات کالا به کشور را دارید و در مراحل دریافت و یا حواله ارزی مشکل مواجه شده‌اید، کارشناسان حرفه‌ای و کاربلد شرکت ترخیص کالای میرترابی به صورت تخصصی می‌توانند در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

نجام حوالجات و امور ارزی

حواله ارزی (Payment Order) یکی از انواع خدمات ارزی است که در طول چند سال اخیر به لیست تراکنش بانک های مختلف جهان اضافه شده است و از راه آن می توان به سادگی با هر فردی در هر جای دنیا، مبادلات ارزی انجام داد.

 

به زبان ساده تر، حواله ارزی چه کار می‌کند؟

حواله ارزی یک نوع دستور پرداخت می باشد که بر اساس آن، به یک بانک یا موسسه مالیبنابر خواسته مشتری یا صاحب یک حساب بانکی باید از طریق یکی از بانک‌های کارگزار خود در خارج از کشور، حواله را صادر کند و از آن بانک کارگزار خود بخواهد تا این مبلغ حواله را فرد مورد نظر در خارج از کشور، پرداخت کند.

 

خدماتی که شرکت بازرگانی طاهاتجارت دیدگستر، در این خصوص ارائه می کند:

 

ثبت حواله

ارسال درخواست به کارگزارن بانک ها در خارج

ثبت حواله در شبکه جهانی سوئیفیت

حواله ارز دولتی

حواله ارز نیمایی

انجام تشریفات بانکی حواله ارز مرجع در ایران و …

تخصیص ارز مبادله ای به واردات کالا

ارز مبادله ای در مرکز مبادلات ارزی توسط دولت ارائه می شود. نحوه تخصیص ارز مبادله ای به این گونه بوده است که دولت کالاهای وارداتی را در ۱۰ گروه اولویت بندی می کند. کالاهای گروه ۱۰ کالاهای لوکس بوده و ارز مبادله ای به آن ها تخصیص نخواهد یافت و همچنین حقوق و عوارض گمرکی آن ها به نسبت بالا تر از سایر گروه کالاهای وارداتی می باشد.

 

دریافت ارز مبادله ای کاری نسبتا دشوار بوده و به تخصص و ارتباطات و اعتبارات لازم احتیاج دارد. ارائه ارز مبادله ای توسط بانک به صورت ال سی صورت می گیرد و بانک ارز مبادله ای را به میزان مبلغ فاکتور ارائه می دهد و تا ۳۵ درصد آن مبلغ را نیز به عنوان وثیقه نزد خود نگاه می دارد.

 

حواله ارز مرجع (ارز نیمایی)– حواله یوان,یورو و حواله لیر

دریافت ارز مبادله ای واردات از بانک گاها کاری پیچیده و زمان گیر می باشد و متخصصان شرکت بازرگانی ترخیص کارا خدمات دریافت و تخصیص ارز مبادله ای را از بانک های مختلف در ایران جهت واردات کالا از کشورهایی که ارز مبادله ای به آن ها تخصیص می یابد ارائه می نماید. (مرسوم است که حواله ارز مبادله ای به عنوان حواله ارز مرجع شناخته می شود ) همچنین ترخیص کالا با ارز مبادله ای نیز از دیگر خدمات بازرگانی این شرکت می باشد.

آشنایی با نحوه تخصیص ارز وارداتی

آشنایی با نحوه تخصیص ارز وارداتی برای بازرگانان اهمیت زیادی دارد و دانستن شرایط و مراحل تخصیص ارز به واردکنندگان کمک می‌کند تا بدون دردسر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند. اما آنچه برای تجار و بازرگانان اهمیت دارد، شناخت کالاهایی است که بر اساس قوانین اقتصادی و اجتماعی کشور، ارز وارداتی به آنها اختصاص می‌یابد. کالاهای وارداتی معمولاً برای تخصیص ارز به چهار دسته تقسیم می‌شوند و تجار باید این گروه‌ بندی را به خوبی بشناسند:

 

گروه کالایی شماره یک : این گروه شامل کالاهای اساسی است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهران تعیین می‌شوند. ارز وارداتی برای این کالاها به وسیله این سازمان تخصیص می‌یابد.

گروه کالایی شماره دو : این گروه شامل کالاها و مواد اولیه واسطه‌ و سرمایه‌ای است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تأیید می‌شوند. ارز وارداتی به این کالاها بر اساس قوانین مرتبط با واردات تخصیص داده می‌شود. همچنین تامین ارز این گروه از محصولات معدنی، فولاد و پتروشیمی از طریق صادرات انجام می‌شود.

گروه کالایی شماره سه : این گروه شامل کالاهای مصرفی است که برای واردات آن‌ها نیاز به خرید ارز از طریق سامانه نیما وجود ندارد. این گروه از کالاها با گروه کالایی شماره دو از لحاظ عملیاتی تفاوت چندانی ندارند، اما برخی قوانین متفاوتی را دنبال می‌کنند.

گروه کالایی شماره چهار : این گروه شامل کالاهایی است که واردات آن‌ها به لحاظ قوانین و مقررات کشور ممنوع است. ارز وارداتی به این کالاها اختصاص نمی‌یابد.

کد ساتا چیست؟

کد ساتا در واقع کد بانک مرکزی برای ارز وارداتی است که از آن به عنوان نوعی شناسه اظهار گمرکی کالا یا کد رهگیری استفاده می‌شود. این کد از سوی سامانه جامع تجارت صادر شده و در زمان اظهار منشا ارز برای واردات مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی این کد در برگه اظهارنامه کالا نوشته شود، منبع تخصیص ارز واردات به صورت کامل مشخص می‌گردد. بازرگانان و افراد فعال در این حوزه به کد ساتا، مجوز اظهار گمرکی کالا هم می‌گویند که توسط بانک مرکزی صادر می‌شود. این کد 14 رقمی بوده و در سامانه گمرک به عنوان عامل انطباق همه اسناد بانکی مرتبط با واردات به کار می‌رود.