منبع یابی یا سورسینگ کالا چیست؟

سورسینگ کالا یا منبع یابی شامل فرآیند بررسی، انتخاب و مدیریت تامین کنندگانی است که می توانند ورودی های موردنیاز یک سازمان را برای اجرای روزانه فراهم کنند. منبع یابی وظیفه انجام تحقیق، ایجاد و اجرای استراتژی، تعریف معیارهای کمیت و کیفیت و انتخاب تامین کنندگانی است که این معیارها را برآورده می کنند. در بازرگانی یا تجارت، منبع یابی به فرآیندی گفته می شود که در آن شخص حقیقی یا حقوقی تامین کننده محصول یا کالا به بررسی تمامی تامین کننده ها از تمام جهت نظیر قیمت، اعتبار برند، اصالت کالا و مواردی از این دست می پردازد و بهترین کالا را متناسب با نیاز تقاضا کننده از میان آنها برمی گزیند.

منظور از منبع یابی استراتژیک چیست؟

از جمله تعاریف مهم منبع یابی یا سورسینگ کالا، منبع یابی گلوبال یا جهانی می‌باشد که خدمات مورد نیاز تجار را بدون در نظر گرفتن مرزهای ملی ارائه می‌دهد. این شیوه سورسینگ در کشورهای اروپایی و آسیایی بسیار گسترده و رایج است و بدون توجه به مرزهای جغرافیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در منبع یابی جهانی لازم نیست به محدودیت‌های مرزی توجه داشته باشید و می‌توانید کیفیت کالا، قیمت، ارزش و خدمات مورد نیاز را براساس استراتژی و روش خود تعیین کنید و نگران دسترسی به منابع خارج از کشور نباشید. به عنوان مثال افزایش تولیدات محصولات چینی و هندی سبب شده تا سورسینگ کالا از چین و هند نیز افزایش یابد و از آنجا که منابع خوبی هم برای تامین نیازهای مردم سراسر دنیا به شمار می‌روند، حجم بالایی از منبع یابی جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. به همین منظور استفاده از سرویس منبع یابی گروه تجاری ققنوس در دفاتر چین و ایران می‌تواند به پیدا کردن بهترین و مناسبترین کالاهای مورد نظر شما کمک بسیاری کند.

چگونه منبع خرید مطمئن در چین پیدا کنیم؟

پیدا کردن تولیدکنندگان اصلی چینی یکی از تخصص‌های ماست که به صورت خدمت ویژه‌ای در اختیار تجار قرار می‌گیرد. اگر تا به حال سعی کرده باشید با کارخانجات و تولیدکننده‌های دسته اول چینی ارتباط برقرا کنید متوجه شده‌اید که آنها به راحتی با مشتری جدید کار نمی‌کنند. تولیدکنندگان بسیاری در چین هستند که حتی یک مترجم انگلیسی زبان هم ندارند و نیازی به آن هم برای خود نمی‌بینند. ما با داشتن کارشناسان متخصص امکان ارتباط مستقیم شما با تولیدکنندگان اصلی در چین را فراهم می‌کنیم تا نیازی به پرداخت هزینه بیشتر برای کالای مدنظرتان نباشید.

حال باید دید شرکت های بازرگانی که به صورت دائمی قادر نیستند در چین مستقر شوند و یا توانایی نظارت بر مراحل تولید محصول خود را ندارند، چگونه می توانند منبع مناسبی برای خرید کالای خود در چین پیدا کنند؟

این شرکت ها با استفاده از روش های زیر شروع به سرچ محصول مورد نظر شما می کنند:

  1.  جستجو در اینترنت
  2.  شبکه های اجتماعی
  3.  نمایشگاه های تجاری

جهت خرید کالای مورد نظر از چین شرکت های بازرگانی به دو صورت خدمات ارائه می دهند.

  1. شرکت های بازرگانی که قادر به برپاکردن دفاتر بین الملل در چین نیستند و یا توانایی نظارت بر مراحل تولید محصول خود را ندارند.
  2. شرکت های بازرگانی که دارای دفاتر مستقر در چین هستند و دارای کادر مجرب جهت منبع یابی و نظارت مستقیم و در نهایت تایید مراحل تولید محصول می باشند.

بنابراین باید ابتدا مطمئن شوید شرکت های بازرگانی مدنظر شما دارای دفاتر مستقر در شهرهای چین هستند یا خیر.

انواع روش‌های سورسینگ کالا برای واردات

انواع روش‌های سورسینگ (منبع یابی) از راه‌های مختلف به شناسایی، ارزیابی و انتخاب تامین کننده مناسب که بتواند بیشترین ارزش را برای شرکت به همراه داشته باشد می‌پردازند. روش‌های سورسینگ مختلف که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود به بازرگانان حق انتخاب می‌دهد.

  1. منبع‌یابی برون سپاری
  2. منبع‌یابی درون سپاری
  3. منبع‌یابی نزدیک به منبع
  4. منبع یابی استراتژیک
  5. منبع یابی تاکتیکی
  6. منبع‌یابی جهانی
  7. منابع کشوری کم هزینه (LCCS)

روش‌های سورسینگ ذکر شده باعث می‌شود که شرکت‌های بازرگانی بتوانند مناسب‌ترین گزینه را با توجه به شرایط کسب‌وکار خود انتخاب کنند.

چگونه منبع یابی یا سورسینگ کالا به توسعه کسب و کار کمک میکند؟

زمانی متوجه اهمیت و تاثیر منبع یابی یا سورسینگ کالا در توسعه کسب و کارها خواهید شد که مزایای آن را به خوبی بشناسید. منبع یابی درست و اصولی سبب پیدا کردن بهترین تامین کنندگان و دریافت بهترین خدمات و کالا با قیمتی مناسب خواهد شد که با مزیت‌های زیر باعث توسعه کسب و کارها می‌شود.

مدیریت هزینه‌ ها

سورسینگ استراتژیک هم برای خریداران و هم برای تامین کنندگان سودمند و دارای مزیت است. مذاکره درست خریداران با تامین کننده کالاهای مورد نظر تا حد زیادی می‌تواند سبب کاهش قیمت‌ها شود و با خرید مقرون به صرفه خود، اجناس را با ثبات قیمت بیشتر و بهتری به بازار هدف عرضه کنند.

ثبات روابط تجاری

پیدا کردن منبع تامین مناسب با خدمات ارزشمند می‌تواند باعث ایجاد یک مشارکت تجاری و اقتصادی سالم بین خریدار و فروشنده شود. در چنین حالتی طرفین به یکدیگر تکیه می‌کنند و برای حفظ شراکت تلاش می‌کنند. خریدار از تامین نیازهای خود مطمئن خواهد بود و فروشنده از وجود مشتری مطمئن خواهد بود.

مدیریت ریسک

اگر بتوانید در عملیات سورسینگ کالا همراه با مشاوره تیمی متخصص، بهترین فروشنده یا تولید کننده را بیابید، مشارکت قابل اعتماد و قوی نیز میان شما و تامین کننده شکل خواهد گرفت. مراودات امن و موفق عوامل خطر را تا حد زیادی کاهش می‌دهند و به مدیریت عرضه و تقاضا کمک بیشتری خواهند کرد.

تصمیم گیری درست بر اساس نیاز های خاص

از مهمترین بخش‌هایی که به توسعه کسب و کار کمک می‌کند، ارزیابی صحیح نیازهای مشتری داخلی و در نهایت افزایش نیاز به خرید کالایی مشخص است. اگر درباره بازار مصرف و نیازهای موجود به خوبی تحقیق کنید، بهترین انتخاب را نیز خواهید داشت و با کاهش هزینه کل و تضمین رقابت در بازار پیشرفت خواهید کرد.