دلارارز نیمایی چیست؟ 

در دنیای سرمایه‌گذاری و بازارهای مالی، اصطلاحاتی وجود دارد که درک صحیح و شناخت کافی از آن می‌تواند برای کسانی که قصد ورود به این نوع بازارها را دارند، موثر و کاربردی باشد.

ارز نیمایی یکی از مفاهیمی است که در بازارهای مالی به ویژه در عرصه واردات و صادارت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع ارز نیمایی با هدف تامین ارز راه اندازی شده و قیمت آن از سوی بانک مرکزی تعیین می‌شود.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار به موضوعات پیرامون ارز نیمایی می‌پردازیم و خواهیم گفت که آیا امکان دریافت ارز نیمایی با کارت ملی، ارز نیمایی دانشجویی و ارز نیمایی برای مسافرت وجود دارد یا خیر. با ما همراه باشید.

دلار نیمایی

دلار نیمایی یکی از ارزهای پرکاربرد است که خریداران و فروشندگان، جهت دریافت آن و انجام معاملات خود باید به سامانه نیما در سایت جامع تجارات کشور، مراجعه کنند. قیمت دلار نیمایی 1402 توسط بانک مرکزی تعیین می شود و این ارز نسبت به ارز آزاد، قیمت مناسب تری دارد. سقف دریافت ارز نیمایی نیز بسته به شرایط افراد متفاوت است.

در چند سال اخیر، نام ارز و مفاهیم آن در همه جا استفاده می شود و حتما به گوش خیلی از افراد خورده است. ارزها انواع مختلفی دارند و از هر کدام آن ها می توان برای کارهای مختلفی استفاده کرد‌. یکی از انواع ارزها، ارز نیمایی یا دلار نیمایی است که بیش تر برای صادارات و واردات از آن استفاده می شود. این ارز از طریق سامانه مخصوص خودش یعنی سامانه نیما قابل معامله می باشد.

افراد برای واردات و صادرات و همچنین، انجام معامله های خود از ارز نیما استفاده می کنند. ارز نیما نسبت به ارز آزاد قیمت مناسب تری دارد و برای همین، انتخاب مناسبی برای متقاضیان واجد شرایط می باشد. 

در این مقاله، در مورد این که دلار نیمایی چیست و قیمت آن در سال ۱۴۰۲ حدودا چقدر می باشد، توضیح داده شده است. هم چنین کاربران با خواندن این مقاله، با سامانه ارز نیمایی، سقف دریافت ارز نیمایی 1402و نحوه خرید و فروش آن و تفاوت این ارز با ارزهای دیگر آشنا خواهند شد.

سامانه نیما (ارز نیمایی) چیست؟

نیما مخفف «نظام یکپارچه‌ی معاملات ارزی» است و سامانه ای است که توسط بانک مرکزی در اواخر سال 96 به شکل آزمایشی راه اندازی شد و پس از گذراندن یک دوره دو ماهه در اردیبهشت سال 97 به شکل رسمی شروع به کار کرد. این سامانه بستری است که تمام فعالیت های ارزی مربوط به صادرات و واردات در آن شکل می گیرد. ارز نیمایی در سامانه نیمایی عرضه می شود. این ارز قیمت مشخصی دارد که بیشتر از قیمت ارز دولتی و در عین حال کمتر از نرخ ارز آزاد است و تنها در اختیار بازرگانان قرار می گیرد.

چه گروه هایی از ارز دولتی استفاده می کنند؟

  1. وارد کنندگان کالاهای اساسی: این گروه از وارد کننده تنها گروهی هستند که برای واردات کالاهای خود از ارز دولتی استفاده می کنند. این کالاها شامل : ذرت، جو، دانه های روغنی،سویا، تجهیزات پزشکی،دارو و… می باشد، که در الویت واردات کالا به کشور می باشد و اگر این ها از ارز های دیگری برای واردات استفاده کنند، تورم شدیدی در سبد غذایی خانوارها ایجاد میگردد.
  2. دانشجویان: دانشجویان و محققان دسته دیگری از افراد هستند که می توانند از ارز دولتی در خارج از کشور استفاده کنند. تا بتوانند با کسب علم و دانش خدماتی را برای کشور ارائه دهند.
  3. بیماران: متاسفانه برخی از بیماران صعب العلاجی هستند، که برای ادامه درمان خود مجبور هستند تا در کشور های دیگری معالجه شوند و به علت بالا بودن هزینه در آن کشور ها، می توانند ارز دولتی به مقدار مورد نیاز از بانک ها تهیه کنند.
  4. کارکنان دولت: سفرا و کارکنانی که در یکی از بخش های دولتی مشغول کار هستند، می توانند برای خروج از کشور و انجام ماموریت های خود از ارز های دولتی استفاده کنند، زیرا با این روش هزینه بخش دولت کاهش پیدا می کند.

عرضه ارز نیمایی با قیمت آزاد توسط برخی صرافان متخلف

نماینده مجلس گفت: یکی از اقدامات غیرقانونی برخی صرافان که موجب ایجاد تلاطم در بازار ارز می‌شود خرید حواله ارز نیمایی و فروش آن به قیمت آزاد در بازار است که با این اقدام عملاً بازار را دچار نوسان و افزایش قیمت می‌کنند.‌

‌حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به انحلال کانون صرافان توسط بانک مرکزی اظهار کرد: این اقدام بانک مرکزی اقدامی صحیح و قابل حمایت است‌، برخورد قاطع با کانون صرافان گام مهمی در جهت مقابله با دلالی ارز در کشور بود.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس گفت: یکی از دلایل بروز تورم در اقتصاد کشور، همین دلالی‌های ارزی و رفتارهای این چنینی در بازار ارز است که از سوی عده‌ای سوء‌استفاده‌گر انجام می‌شود‌.

نوروزی اضافه کرد: ما مشکلی در حوزه تامین منابع ارزی نداریم بلکه بازارهای غیر‌رسمی و فعالیت‌های غیرقانونی بعضی صرافان و دلالی ارز توسط آنها موجب ایجاد تلاطم در بازار ارز کشور می‌شود.

وی افزود: یکی از اقدامات غیرقانونی برخی صرافان که موجب ایجاد تلاطم در بازار ارز می‌شود خرید حواله ارز نیمایی و فروش آن به قیمت آزاد در بازار است که با این اقدام، عملاً بازار را دچار نوسان و افزایش قیمت می‌کنند.‌

بنابراین گزارش بانک مرکزی‌ در ‌‌ادامه برنامه تثبیت ارزی، برخورد جدی با صرافان متخلف متخلف را در دستور کار قرار داده است.